Svenska bokrecension - fallen ängel

För den andre

Det finns inte längre någonstans att fly...’’

’’En svuren ed,

En fallen ängel,

Förbjuden kärlek’’

Precis som Bella i Twilight dras till Edward, faller Nora handlöst för den mystiske Patch. Och plötsligt befinner hon sig i en uråldrig kamp mellan de odödliga.

Resumé: Som om Nora inte redan hade mycket att hantera efter hennes pappas död, dyker plötsligt en ny kille upp på hennes skola. Nora och den nya killen Patch slås genast ihop som labbpartners på biologin. Hon kan inte tänka sig sämre scenario. Patch verkar så nedlåtande och elak, och han är ganska rapp och vass mot henne. Samtidigt flirtar han med henne på något konstigt motsägelsefullt sätt. Men Nora får direkt dåliga vibbar från Patch. Han är farlig, mystisk och har ett mörkt förflutet. Patch vet tydligen allting om henne – även sådant som hon inte själv vetat om. Nora försöker stå emot hans självsäkra utstrålning, kaxiga leende, och ögon och hår så svart att det kan vinna en tävling mot midnatt. Men det fungerar inte särskilt länge, och Nora kan till sist inte längre förneka att hon är mycket dragen till den mystiska och onaturligt snygga Patch.

Samtidigt börjar hemska saker hända runt omkring henne - saker som inte bara hotar henne själv, utan även hennes närmaste. Utan att inse det dras hon in i ett spel, ett spel vars spelare är hämndlystna, svartsjuka, övernaturliga och fallna änglar... Nora anade aldrig att skolan kunde vara så farlig.

Nora måste välja; ge upp sitt motstånd och bli Patch för evigt, eller fly så långt bort det bara går. Men när sanningen om Patch börjar gå upp för henne är det för sent att fly...

Om huvudpersonen: Nora är en hårt studerande och smart 16-åring. Men hon är också rent av tråkig. Hennes bästa vän Vee är den enda hon umgås med utanför skolan, och det är inte de allra roligaste saker de hittar på. De spenderar sin tid på Borderline Café, eller hemma hos Nora eller Vee.

När Nora inte umgås med Vee sitter hon hemma med sin vanliga dejt – läxorna. Skulle jag förklara henne skulle jag säga att hon är väldigt osäker i sig själv, ganska tråkig och tyst, smart och väldigt ordningsam.  Men hon är ändå en ganska dynamisk karraktär, och förändras mycket under bokens gång. Hon får större självkänsla, blir allt mer kaxig och inte lika tråkig. Men jag gillar hur hon verkligen försöker göra rätt. Hon  förstår från första början att det är något konstigt med Patch. Att han är fel – alla sorters fel! Hon försöker verkligen avsky honom, men det går ju som det går... boken hade ju knappt varit någonting utan kärlekshistorien...? Jag gillar hur som helst hur Nora är en helt vanlig tjej – hon skulle absolut kunna finnas i verkligheten!

Bipersoner:

Patch: Patch riktiga namn är Jev Cipriano, men det nämns inte förrän sent i boken. Anledningen till att han kallas Patch är den att han under en tid gillade boxning (oftast utan handskar) men han var inte särskillt  duktig och brukade ofta bli ’’patched up’’. Med sitt midnattssvarta hår och lika svarta ögon ser han rakt igenom en och skapar ett oemotståndligt utseénde. Men jag tror inte att han vore lika attraktiv utan sin ’’bad-boy’’-attityd! Han har en tendens att undvika frågor som han inte vill svara på genom att besvara frågan med en annan fråga.

Om jag skulle sätta ord på honom skulle jag säga självsäker så att det räcker till två, mystisk, rolig och smart (även om det inte gäller bok-smart)

Vee: Det framkommer inte mycket ren fakta om Vee i boken, utan det är mer en tolkningsfråga. Jag tolkar henne som envis, lite halv-dum, vild och älskar att leva lite på gränsen. Hon beskrivs som en 170 cm lång sexig tjej som är svag för högklackat.

När och var?: Boken utspelar sig i nutid, i USA – Coldwater i Maine för att vara exakt. Jag vet att den utspelar sig i nutid, dels för att de går runt med datorer och moblitelefoner , men också av den enkla anledningen att det Nora säger ’’Vi lever faktiskt i 2000-talet, och alla hade både mobil och facebook. Tydligen hade Patch ingetdera?’’. Coldwater ligger lite lantligt, men är inte riktigt över gränsen till bondvischa. Däremot så bor Nora lite utanför Coldwater, i vad jag skulle kalla mitt i ingenstans, där närmaste granne bor 1,5 km bort. Becca förklarar verkligen miljön detaljerat, och jag gillar det!

Språk: Jag gillar Beccas sätt att skriva. Det är inte en massa slangord, men det är inte heller gamla ord som inte ens min mormor använder längre. Det är ord som en 16-åring absolut skulle kunna använda, utan massa förkortningar och slang. Det är inte många författare som faktiskt lyckas hitta en perfekt balans mellan de två, men Becca är en utav de få som gör det. Språket är inte heller överdrivet poetiskt, som en dikt, men det är inte heller torrt. Det är som att hon får fram exakt vad hon vill säga utan att låta varken överdrivet vuxen och torr eller som ett barn i 10 års åldern som precis lärt sig skriva ordentligt. Boken är inte överdrivet fullproppad med metaforer, men det finns några få då och då. T.ex ’’ Han såg på mig precis som en örn gör sekunderna innan den attackerar sitt byte – lömskt och självsäkert’’.

Allt detta gjorde boken lättläst, men inte till en barnbok.

Tema och budskap: Bokens budskap ligger faktiskt ganska dolt om man inte letar efter det. Det ligger inklistrat mellan dialoger och händelser, och kommer inte ut helt i det öppna. Men om jag skall tolka detta och gissa ungefär vad budskapet i boken är, så skulle jag tolka det som att budskapet är att alla förtjänar en andra chans. Där det framkommer tydligast i boken är nog i repliken ’’Varsågod. Titta in i mitt minne. Men minns en sak – människor förändras, men det gör inte det förflutna. Du kan välja att se hur jag var då, eller hur jag är nu. Jag är inte direkt en bra kille – men jag har varit värre’’. Temat är däremot mycket enkelt att uppfatta, och syns nog redan i namnet – fallna änglar och förbjuden kärlek. Författaren skrev romanen efter att hon fått en skrivarkurs i födelsedagspresent av sin man. Hon trodde inte själv att hon hade någon historia att berätta. Hennes egna ord är ’’Senare den hösten började jag skriva en bok om en 16-årig flicka som hette Ellie Fairchild (och som senare skulle bli Nora Grey), hennes ’’backstabbing’’ och manipulativa bästa vän Vee, och hennes nya, mystiska biologipartner Patch (som hade en stor och väl bevarad hemlighet). Jag avslutade ett utkast på några veckor. Men jag var långt ifrån nöjd. Det här med att Vee var ’’backstabbing’’ fungerade helt enkelt inte för mig, och jag skrev om allt förutom de 3 första kapitlen’’.

Mitt omdöme: En helt fantastisk bok! Jag älskar hur författaren har flera mysterier på gång samtidigt, utan att det blir för mycket. Det är en sådan bok som man önskar att hon dragit ut mer på handlingen så att den blivit 200 sidor tjockare. Men då hade kanske charmen i boken dragits ur en del den också.

Jag måsta också säga att min favorit-karraktär i boken helt klart är Patch – tveklöst! Hans sarkasm och sätt att ignornera frågor som han inte vill svara på genom att dra något helt oväntat skämt, och dessa skämt faller mig i smaken. Jag sitter och småler bara jag tänker på dem. Och många skratt blir det också under bokens gång.

Man skulle kunna tro att det är väldigt tråkigt att läsa boken, med tanke på att den är så lik så många andra, till exempel Stephenie Meyers Twilight och Anette Kurtis Clauses blod och choklad. Men det är den inte, för det finns faktiskt lika många olikheter som likheter med böckerna. Till exempel så är inte fallen ängel lika ’’snäll och gullig’’ som blod och choklad, eller lika ’’pryd’’ som twilight, och jag gillar den  lilla extra elakheten.  Det ger mer spänning i kroppen, lite mer lässug och om inte annat lite mer attraktion till Patch. Det är nog lite det som skiljer honom mest från Edward – han är inte så vänlig och trevlig, utan mer självisk och manipulativ, lite elakare som sagt. Handlingen är lite unik – man vet att det aldrig skulle kunna hända i verkligheten, men det känns ändå så verkligt, och man kan inte låta bli att hoppas!

Slutet kom alldeles för fort!  Det var ett sådant slut som var så slutgiltigt, att när jag hörde att det finns en tvåa trodde jag inte på det förrän jag fått läsa den själv. Som sagt – slutet var väldigt slutgiltigt! Men det är ändå - på ett sätt - så en bok skall sluta! Inga lösa trådar som bara hänger och dinglar, inga nya gåtor som vissa böcker slutar med, och inte med hjärtesorg och död, eftersom man i så fall går runt och känner sig deperimerad i 2 veckor efter att man läst ut boken!

Boken ger en absolut ett nytt sätt att se på världen. Det går inte att förklara hur, men om man läser boken förstår man exakt vad jag menar! Boken har allt! Spänning, romantik, humor, gåtor och avkoppling. Allt en bok skall ha! Jag är fortfarande osäker på om boken verkligen existerar – den är för bra för att vara sann! Jag skulle rekommendera boken till vem som helst som har något som helst intresse av böcker och är allt mellan 12-30 år! Det är en bok som är rent av tidlös!